تاریخچه نمایش در کاشان(7)فرات خوانی
7-گروه نمایشی فرات خوانی
فرات خوانی ، نمایشی آیینی است که تا به امروز، با دو نوع کارکرد، به حیات خود ادامه داده است: شکل اولیّه ی آن که در کنار دسته های عزاداری به وجود آمده و با آواز خوش تک خوان و همراهی گروه با حزن و اندوه در دستگاه دشتستانی اجرا شده است. این شیوه هنوز در کاشان و مناطق خشک کویری آن مرسوم است، بدین ترتیب که خواننده اشعاری را برتصویر آب فرات میخواند، به طوری که واقعه غم انگیز کربلا را در ذهن تجسم میکند . شکل دیگر فرات خوانی ، نمایش آیینی تعزیه است. سیّاحی ( از دیار غرب ) به نام پتروس بدیک ( Petrus Bedik ) که در دوران سلطنت شاه صفی دوم 1629-1642 میلادی (1308 – 1052 ه.ق.) به ایران آمده ، در سفرنامه ی خود به تعزیه یا نمایش " آب فرات " اشاره کرده است. ( عنایت الله شهیدی ، پژوهشی در تعزیه و تعزیه خوانی ،دفتر پژوهش های فرهنگی ، 1380، ص 81 و ص 91 ، به نقل از :مسعودیه ، موسیقی تعزیه ، ص 10). در نظر داشته باشید که " تعزیه به احتمال نزدیک به یقین از ترکیب و تحوّل مراسم و سنّت ها و نمایشواره هایی چون روضه خوانی ، نقّالی، فضایل خوانی ، شبیه سازی در دسته ها و نظایر آن پدید آمده است" (همان منبع، ص71 ) . یک افسر انگلیسی به نام ویلیام فرانکلین در سال های 12.1 و 12.2 هجری قمری در دوره ی زندیه در ایران بوده است.وی در مورد تعزیه و نمایش فرات خوانی نوشته است: ... هر روز قسمتی از ماوقع کربلا توسط افرادی که برای این منظور انتخاب شده اند ، نمایش داده می شود. شمایل و تصاویری نیز وجود دارد که توسط دسته ها حمل و به محلات مختلف برده می شوند و در بین آن ها تصاویری از رودخانه ی فرات که آن را " آب فرات " می نامند ، دیده می شود(همان منبع ، ص 79 ). بعضی از پژوهشگران نمایش های آیینی درصحّت و سقم گزارش ویلیام فرانکلین تردید کرده اند ، از جمله پرویز ممنون گفته است: " گزارش فرانکلین از شیراز حاوی معرّفی دو تعزیه است : یکی " آب فرات " که نمایش زد و خورد بین دوستان امام و سپاهیان یزید است و ارزش نمایشی چندانی ندارد و دیگری تعزیه ی " عروسی قاسم " که کیفیت والایی را صاحب است( نخستین تعزیه ها در ایران ، مجلّه ی رودکی ، سال دوم ، 14 آذر ماه 1351 ، ص 22 ). حال آنکه این دسته از پژوهشگران لازم است ، پیش از تشکیک در صحّت و سقم این نوع گزارش ها ، به زادگاه اصلی نمایش های آیینی مراجعه نمایند. کیست که نداند که پس از ورود اسلام به ایران ، طی قرن های متمادی تا قبل از ظهور سلسله ی صفوی ، تنها چهار منطقه ی شیعی در ایران وجود داشته است: قم و کاشان و سبزوار و نیشابور، البته شهر مرو هم جمعیّت قابل توجهی شیعه داشته است که چون از مام وطن جدا شده است، در این حساب نیامده است. و چون تعزیه، خاستگاهی عاشورایی دارد. بنابراین شیعیان ، پدیدآورندگان هنر تعزیه به شمار می روند و مبدأ آن را از دوره آل بویه دانسته اند. به گفته ی همه ی پژوهشگران تعزیه ، کاشان یکی از جایگاه ها و خاستگاه های اصلی تعزیه در کشور است. همان طور که گفتیم نمایش ها ی آیینی با دسته های عزاداری آغاز شده و با تعزیه به کمال رسیده است . و امروز خانواده ی حیاتی میراث دار آیین فرات خوانی در کاشان است . آقای حیاتی شاعر خوش ذوق کاشانی، در نزدیکی پلّه های بازار گذرنو مغازه ی عطّاری دارد، در سنّ کهولت هنوز با خانواده در همایش های سوگ ومویه که از طرف اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان ، برگزار می گردد، شرکت می کند و به فرات خوانی می پردازد.